Melatonin: Tajemství nočního spánku

„Noční hormon“, nebo také „Spánkový hormon“. Tak se přezdívá melatoninu, jehož vliv je mimo jiné důležitý pro správnou koordinaci spánku a bdění.  V následujících řádcích se dozvíte, jaké další benefity má pro naše tělo. A proč je melatonin tak důležitý hormon.

Melatonin je produkován epifýzou, nazývanou taktéž šišinka. Kromě epifýzy se dále na vytváření zmíněného hormonu podílí i pinealocyty a neurony zrakové dráhy. Hladina melatoninu v naší krvi klesá, pokud na naší sítnici dopadá velké množství světla. Proto je jeho tvorba závislá na fázi, ve které se právě nachází den. S příchodem tmy jeho produkce stoupá. Čím hlubší noc, tím je jeho koncentrace vyšší. S blížícím se ránem jeho hladina opět klesá.

Benefity melatoninu pro náš organismus:

  • ovlivňuje oběh krve i krevní tlak
  • ovlivňuje lidský endokrilní systém
  • ovlivňuje průběh stárnutí, tělesnou teplotu atd.
  • má silné antioxidanční účinky
  • posiluje imunitní soustavu

Mezi příznaky nedostatku melatoninu patří

  • mrzutost
  • potíže s usínáním
  • nedostatečná regenerace
  • poruchy spánku 
  • roztržitost

Pokud chcete zlepšit kvalitu svého spánku, zvyšte si produkci tohoto „nočního hormonu“.

Několik tipů, jak zvýšení melatoninu docílit.

  1. Omezte modré světlo před spaním.

Jistě už jste slyšeli o neblahém vlivu modrého světla na kvalitu spánku.  Sledováním mobilních telefonů, televize a další elektroniky s modrým světlem před usnutím, se okrádáte o kvalitní spánek. Omezte jeho sledování před i pár hodin před plánovaným spánkem.

  1. Pravidelně cvičte.

Pravidelným cvičením si nejen zlepšíte kondičku, ale i zvýšíte hladinu melatoninu. Jen pozor na nesprávné načasování cvičení. Nadměrná aktivita před spánkem by mohla mít na spánek nežádoucí účinek.

  1. Dopřejte si jídlo obsahující melatonin.

Studie prokázali, že višeň je velmi bohatý zdroj melatoninu. Dále se vyskytuje v neméně chutném hroznovém víně, pistáciích a jahodách.

  1. Vyhněte se stresu

Stres negativně ovlivňuje kvalitu spánku.  Pokuste se usínat klidní. S tím souvisí následující bod.

  1. Relaxujte před usnutím.

Pusťte si klidnou hudbu, zavřete oči a soustřeďte se jen sami na sebe. Nebo si čtěte knihu. Klidná mysl je balzám na kvalitní spánek.

  1. Dopřejte si dostatek denního světla.

Taková ranní procházka na svěžím vzduchu vám zaručeně vykouzlí úsměv na rtech. Navíc sluneční paprsky zvýší melatonin.

  1. Omezte kofein před spaním.

Je všeobecně známo, že kofein negativně ovlivňuje spánek. 

  1. Omezte alkohol před spaním.

Nikoho z vás určitě zmínka o alkoholu nepřekvapila. Díky alkoholu spíte neklidným spánkem.

  1. Dopřejte si heřmánek

Heřmánek je doporučovaný pro zvýšení melatoninu. Další bylinkou, která blahodárně působí na spánek, je i meduňka.

  1. Zatemněte si ložnici

Na kvalitu spánku má vliv tma v ložnici. Odstaňte různá rušivá světýlka atd. Čím větší tma, tím kvalitnější spánek. 

Přečtěte si některé další zajímavé články nejen o kvalitě spánku: