Co Vám o spánku děti často neřeknou.

V příručkách se dozvíte, jak by spát mělo, ale už vám neřeknou, jaký spánek je pro děti přirozený. Možná jste už někdy slyšeli věty typu „Půlroční miminko vydrží bez krmení spát i osm hodin v kuse.“

Na tuto větu však zapomeňte. Celonoční spánek ve skutečnosti znamená spát pět hodin v kuse. Už kdysi bylo i pro dospělé normou spát 4-5 hodin, poté probuzení a dalších 4-5 hodin spánku. Důvod, proč je dnes běžné spát osm hodin, jsou potřeby člověka, který si zvykl na nové biorytmy. Pouze zlomek dětí se v noci vzbudí, ale znovu usne bez pomocí rodičů. Je naopak přirozené, když se miminko v noci vzbudí a přivolá si nás na pomoc. Rozhodně dítě nenutit spát osm hodin v kuse. Je zcela normální jev, když se i dítě starší jednoho roku 2-3x za noc vzbudí a volá nás.

spánek u dětí, biorytmus u dětí, spánkový byorytmus, spaní, studio spaní, studio spánku, matrace, madrace

 

Buďte u dítěte, když usíná

Lidé jsou sociálními tvory a komunity jsou pro ně důležité. V dobách minulých lidé spolu i usínali. Usínaly zásadně u rodičů, protože se tak cítili v bezpečí. V časopisech, knihách i na internetu se dočtete, jak naučit dítě spát samo od narození. Pro děti je však noc nebezpečí. Aby tomu tak nebylo, chtějí cítit vaši náruč. Pevná vazba s rodiči je pro ně důležitá.

Děti ve spánku prochází několika fázemi a je proto velmi důležité reagovat flexibilně. Nebojte se vzít si dítě k sobě a buďte mu na blízku, kdykoliv vás potřebuje. Pevná vazba a naslouchání mu potom můžete dělat změny mnohem lépe, když do nich dítě dozraje. Budí-li se desetkrát za noc, není hlavním důvodem to, že nedokáže usnout bez vaší pomoci. Mnoha maminkám vadí dlouhé uspávání dětí. To však lze úpravou aktivit a denního rytmu rapidně zkrátit. Každému dítěti pomáhá usnout něco jiného. Vždy je dobré jít svou vlastní cestou, která vyhovuje vám oběma.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *